Agile virksomheder Virksomheder

5 Gode Råd Til Virksomheder: Sådan Lykkes Du Med Freelancere

Mathias Linnemann

Virksomheder benytter sig i stigende grad af fleksibel arbejdskraft som freelancere og selvstændige konsulenter som en løsning på talent manglen. Ifølge et studie fra Deloitte, planlægger 51% af virksomhedsledere globalt at øge rekrutteringen af fleksibel arbejdskraft inden for de næste 3-5 år. En tendens, der kun forventes at stige. Kun 16% forventer at rekruttere færre.

 

Fleksibel arbejdskraft giver desuden også mulighed for langt større agilitet i din virksomhed, så du kan skalere op og ned efter behov. Læs om hvorfor agilitet er vitalt for din konkurrenceevne i denne blogpost Integrate Agile Holistically.

 

Men hvordan sikrer du som virksomhedsleder eller medarbejder, at du lykkes med at bruge fleksibel arbejdskraft? Er det overhovedet muligt at gøre et forarbejde for at sikre et vellykket resultat? Svaret er ja.

 

I denne blogpost giver vi dig vores fem bedste råd til, hvordan du bedst lykkes med at bruge freelancere.

 

1. Lav en skriftlig oversigt over, hvad du har brug for fra din freelancer

Når du først har fundet den perfekte freelancer til din virksomheds projekt, er det dit ansvar at give konsulenten en oversigt over opgaven. Det kan du med fordel gøre skriftligt, så freelanceren har et dokument at vende tilbage til. Dette dokument skal indeholde en oversigt over freelancerens konkrete rolle, opgaven der skal løses, hvad deadlinen er, hvad der forventes af det endelige slutprodukt, og hvordan freelancerens arbejde påvirker eller eventuelt afhænger af dine øvrige ansattes. På den måde sikrer du, at freelanceren har et klart overblik over opgaven fra start til slut. Det sikrer samtidig også, at I har den samme forståelse for freelancerens rolle, ansvarsområde er og succesmetrikkerne.

 

2. Forventningsafstem før opgaven påbegyndes

Efter du har givet din freelancer en skriftlig oversigt over, hvad du forventer løst, er det en god idé at holde et konkret møde sammen. Dette kan gøres fysisk eller over telefonen afhængig af jeres specifikke situation. Gå det skriftlige dokument igennem sammen, forklar det, og tillad freelanceren at stille spørgsmål. Sørg for klart og tydeligt at kommunikere, hvad du forventer af ham eller hende. Det er en god investering at have denne samtale før selve arbejdet påbegyndes. På den måde minimerer du bedst muligt risikoen for misforståelser senere henne i forløbet.

 

3. Giv freelanceren adgang til de nødvendige filer og dokumenter

Så snart din freelancer er briefet og I har forventningsafstemt, er personen klar til at gå i gang med at arbejde. Du kan med fordel have lavet en oversigt på forhånd over, hvad freelanceren har brug for fra dig eller din virksomhed for at komme i gang. Det kan være alt fra at få oprettet en bruger i jeres interne system til at få adgang til filer, dokumenter eller arbejdsmanualer. På den måde sikrer du, at freelanceren nemt og hurtigt kan komme i gang med opgaven. Hvis din HR afdeling har en konkret strategi for, hvordan fleksibel arbejdskraft onboardes, kan du med fordel også give freelanceren det materiale. Læs mere om, hvordan stigningen i antallet af freelancere på arbejdsmarkedet påvirker HR området her Agile HR: From Ownership to Access.


4. Kommuniker med din freelancer kontinuerligt

Sørg for at kommunikere med din freelancer løbende. Kommunikation er nøglen til enhver velfungerende relation – også de professionelle. Ved at sørge for at kommunikere regelmæssigt, kan freelanceren dele updates og potentielle udfordringer med dig, som du kan være med til at løse. Det handler om at finde en balance mellem ikke at micro-manage din freelancer, men samtidig være en person, som freelanceren til gå til for sparring og vejledning.

 

5. Behandl din freelancer som en investering

Hvis du hyrer en talentfuld, dygtig og professionel freelancer, som ikke bare løser opgaven tilfredsstillende, men tilmed også til UG, så kan du overveje, om du vil benytte personen igen engang i fremtiden. Derfor er det vigtigt at sørge for, du skaber en sund og god relation til din freelancer. Behandl din freelancer ordentligt og med respekt, og sørg for at lade freelanceren føle sig som en del af din virksomhed under projektets forløb. Læs mere om hvordan du kan gøre det her Align Freelance Workers. Så er du godt på vej.

 

Og husk at følg Worksome på Linkedin og Facebook


One response

  1. Ja – korrekt – har personligt været i den modsatte situation hvor virksomheden ikke har følget ovennævnte råd , eller på nogen måde prøvet på at beskrive opgaven skriftligt, men havde en eller anden opfattelse af at hvis man var konsulent så burde man naturligvis vide alt om virksomhedens forretning, deres kunder, produkter og fremgangsmåde indenfor 2 uger

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opret gratis jobopslag og få 5 bud på 24 timer. *

Det tager kun 5 minutter at komme i gang!

Opret gratis jobopslag Er du freelancer?